گفت وگوي خراسان با بازيگر نقش «عمربن سعد» مجموعه«مختارنامه»

 

فخيم زاده: با نگاه ميرباقري نقش «عمرسعد» را بازي کردم

«مهدي فخيم زاده» اين روزها مجموعه تاريخي «مختارنامه» (در نقش عمربن سعد) و مجموعه پليسي و معمايي «ساختمان ۸۵» (در نقش قدرت) را روي آنتن دارد. او نقش «عمربن سعد ابي وقاص» را باهوش و توانايي که از او سراغ داريم بسيار هنرمندانه بازي کرده است. حرکات چشم، زاويه نگاه و طراحي چهره او، ارتباط خوبي با مخاطب برقرار کرده است.«فخيم زاده» تبحر خاصي در بيان ديالوگ ها دارد و اين شخصيت زيرک و فريبکار را، با شيوه بياني خاص خود به خوبي از کار در آورده است.به گفته وي حدود ۱۷-۱۶ سال است که مقابل دوربين کارگرداني بازي نکرده است. تنها به خاطر دوستي و احترامي که براي «داوود ميرباقري» قائل بوده بازي در نقش «عمر سعد» را پذيرفته است.  «فخيم زاده» مي گويد: در مجموعه «مختارنامه» فقط يک هنرپيشه بودم و سعي کردم ويژگي از کارگرداني من در کار مشهود نباشد. اما اطلاعاتم درباره کارگرداني بسيار کمک کرد که مقابل دوربين راحت تر اين نقش را بازي کنم.اگرچه ۶۸ سال سن دارد اما با طراوت، پرانرژي با صبر و حوصله پاسخگوي سوالات خراسان شد.

 

* با وجود گزيده کاري تان مهم ترين ويژگي که شخصيت عمر را شاخص و رضايت شما را براي حضور در مجموعه «مختارنامه» جلب کرد چه بود؟

 ** حدود ۱۷-۱۶ سال بودکه مقابل دوربين کارگرداني بازي نکرده بودم. تنها به خاطر دوستي و احترامي که براي «داوود ميرباقري» قائل بودم بازي در نقش عمر سعد را پذيرفتم. در محفلي که من و «ميرباقري» حضور داشتيم، درباره بازي در اين نقش با من صحبت کرد. در ابتدا خيلي جدي نگرفتم و فکر کردم که با من شوخي مي کند. اما با جدي شدن کار، فرصت مناسبي برايم پيش آمد که در «مختارنامه» بازي کنم. من در اين مجموعه فقط يک بازيگر بودم چون چيزي در خود نقش نبود. «ميرباقري» شخصيت عمر سعد را به اين شکل و برداشت تاريخي به من منتقل کرد. من هم به عنوان يک بازيگر سعي کردم نظر وي نسبت به بازي ام مساعد و مثبت باشد.

 

* براي نزديک شدن به نقش «عمربن سعد» از چه منابعي بهره گرفتيد و چه قدر مطالعه کرديد؟

 ** «عمربن سعد ابي وقاص» را از لحاظ تاريخي مي شناختم. زيرا وقتي مجموعه «تنهاترين سردار» را مي ساختم به دليل وجود اين شخصيت در مجموعه، حين نگارش فيلم نامه تحقيقاتي انجام دادم. با وجود اين که معاويه (سعدبن ابي وقاص) پدر عمر را در زمان امام حسن (ع) مسموم مي کند و به قتل مي رساند اما عمر جذب معاويه مي شود. در مجموعه «تنهاترين سردار» از لحاظ تاريخي «عمر» خيلي مهم نبود اما حضور داشت. اما ميرباقري در «مختارنامه» نگاهي تاريخي به اين شخصيت دارد. در نتيجه سعي کردم خودم را با نگاه ميرباقري هماهنگ کنم.

 

* «عمربن سعد» در پيشبرد قصه و در چينش حوادث بسيار تاثيرگذار است. گويي علاقه مند بازي در نقش هاي خاص هستيد که نقش چند وجهي و زيرک عمر سعد را پذيرفتيد؟

 ** به عنوان يک بازيگر نقش هاي مثبت و منفي را بازي کرده ام. به ياد مي آورم وقتي نقش «نمکي» را در فيلم «مسافران مهتاب» بازي کردم، از آن شخصيت مثبت تر و محبو ب تر نبود. من به شخصه نقش آدم هاي خاص را بازي مي کنم زيرا برايم از شخصيت هاي عام جذاب تر هستند. حال فرقي نمي کند آن شخصيت مثبت يا منفي باشد. البته اغلب اوقات نقش هاي خاص به دليل ابعاد رواني و احساسي که دارند، به شخصيت هاي منفي نزديک مي شوند.رفتار و خصلت هاي شخصيت هاي مثبت آن ها طبيعي و منطبق با موازين، شرايط، قانون و سنت است و افت و خيزهاي دراماتيکي ندارد. براي بازي کردن شخصيت هاي مناسبي نيستند اما نقش هاي منفي به دليل بار دراماتيک و ابعاد رواني شخصيتي موجود در کار و قصه براي بازيگر از جمله من جذابيت بيشتري دارند.

 

* فيلم نامه «ميرباقري» سبک و سياق خاص خود را دارد. با توجه به اين که شما فيلم نامه دو مجموعه تاريخي «تنهاترين سردار» و «ولايت عشق» را نوشته ايد، عده اي نسبت به بيان بازيگران و ديالوگ هاي مجموعه «مختارنامه» انتقاد کرده اند، نظر شما در اين باره چيست؟

 ** افرادي که درباره ديالوگ هاي «ميرباقري» انتقاد دارند، به طور حتم شيوه کاري او را نمي شناسند. وقتي «ميرباقري» مجموعه اي تاريخي مي سازد، اين گونه حرف ها و انتقادها درباره ديالوگ هايش گفته مي شود. اين سبک نگارش در مجموعه هاي امام علي (ع) و «معصوميت از دست رفته» هم وجود دارد. «ميرباقري» سبک خاصي در ديالوگ نويسي دارد. تلفيقي از کلمات متکلف، ادبي و کلمات روزمره و اصطلاحات روز است. اگر مجموعه امام علي (ع) را به خاطر داشته باشيد، سبک و نوع ديالوگ هاي «وليد» و ديگر شخصيت ها نيز اين گونه بود. بعضي از بازيگران در بيان اين سبک ديالوگ ها مشکل داشتند، يعني اين شيوه تلفيقي «ميرباقري» براي آن ها مشکل بود. اما براي من خيلي سخت نبود. چون روح ديالوگ ها را درک و اجرا کردم.

 

* ميرباقري بازيگر با تجربه و قهاري چون شما را چگونه هدايت کرد؟

 ** «داوود ميرباقري» شخصيت و نوع بازي بازيگر نقش هايش را خوب مي شناسد و خوب مي بيند. در نتيجه من هم مانند ديگر بازيگران سعي کردم که در تمام ابعاد کار کارگرداني ام را فراموش کنم و فقط يک بازيگر باشم. وقتي سر صحنه حاضر مي شدم، کارگردان آن چه از نقش را مي خواست به من منتقل مي کرد و من هم به عنوان يک هنرپيشه آن را اجرا کردم تلاش داشتم ويژگي از کارگرداني ام، در مجموعه «مختارنامه» ديده نشود. حتي در ايفاي نقش خودم هيچ  گاه از خودم اجتهاد نکردم و پيشنهادي ندادم. در مجموعه «مختارنامه» هرگز اظهارنظر نکردم و فقط تلاش کردم نقش «عمربن سعد» را آن طور که هست از کار در بياورم، البته «ميرباقري» در کار خود مسلط است و شخصيت هايش را خوب مي شناسد.

 

* اطلاعات شما درباره کارگرداني تا چه حد سبب شد که شخصيت «عمربن سعد» را به خوبي و زيرکانه بازي کنيد؟

 ** اطلاعاتم درباره کارگرداني تنها کمک کرد وقتي مقابل دوربين قرار مي گرفتم، به واسطه شناختي که از کارگرداني داشتم راحت تر بازي کنم و مشکلي نداشته باشم. چون مي دانستم که چه اتفاقي دارد مي افتد ولي همان گونه که اشاره کردم کوچک ترين اظهارنظر و دخالتي در کارگرداني «مختارنامه» نکردم. تنها سرصحنه حاضر مي شدم و زير گريم مي رفتم. سپس «ميرباقري» درباره آن سکانس و ميزانسن صحبت مي کرد و من هم آن ها را اجرا مي کردم.

 

* طراحي گريمي که روي چهره داريد چه قدر در ايفاي بهتر نقش به شما کمک کرد؟

 ** در ابتداي کار طراح گريم مجموعه «مسعود ولدبيگي» با نظارت کارگردان روزي ۶ ساعت روي گريمم کار کرد اندک اندک زمان گريم روي صورتم کوتاه شد. روزهاي پاياني مجموعه اين زمان به ۲ ساعت و نيم رسيد.طراح چهره و کارگردان روي چهره ام کار کردند و برايم لنز آبي گذاشتند. بعد روي صورتم طراحي هاي مختلف را در نظر گرفتند. هنگامي که گريمم کامل شد من هم مانند هر بازيگر ديگري بايد اين گريم را مي پذيرفتم و سپس خودم را با اين گريم آدابته و هماهنگ و بعد بازي مي کردم. البته گريم من بعد از شخصيت مختار (فريبرز عرب نيا) تمام مي شد، لباس مي پوشيدم خود را در نقش «عمر سعد» بهتر مشاهده مي کردم. يکي از امتيازات بازي اين است که انسان بتواند خود را در نقش ببيند و آن را باور کند. من عمر سعد را با آن گريم مي ديدم و باورش مي کردم.

 

* با توجه به اين که در قسمت هاي ابتدايي مجموعه بيشترين بازي را با ماه چهره خليلي به عنوان همسرتان داشتيد از همکاري راضي هستيد؟

 ** ماه چهره بازيگر با استعداد و زحمتکشي است. او يکي از شاگردانم بود من در بازي اش هيچ دخالتي نداشتم و «ميرباقري» او را هدايت مي کرد. مقابل او احساس راحتي مي کردم. «خليلي» به راحتي از عهده نقش «جاريه» برآمد اکنون که مختارنامه را مي بينم متوجه مي شوم نقشش را بسيار باورپذير بازي کرده است.

گفت و گو:مریم ضیغمی

چاپ شده در روزنامه خراسان1/10/89

+ نوشته شده توسط مريم ضیغمی در چهارشنبه یکم دی 1389 و ساعت 11:8 |